Komentáře experta ČSSD k tématu 'Veřejné finance'

Odpovídá Roman Onderka

1/3 Bude v následujících volebních obdobích potřeba reforma daňového systému? Jak by měl být případně zreformován?

Bez poměrně zásadní reformy daňového systému není možné stabilizovat veřejné finance. Pokud někdo říká, že bude stačit rychlý ekonomický růst dejme tomu 4 až 5 procent meziročně, je to buď omyl nebo vědomá lež, nebo počítá zároveň s vysokou inflací. Některé strany v této souvislosti počítají s tím, že tento vysoký růst matematicky zatemní fakt, že objem dluhu v absolutních číslech dále roste, ale jeho procentuání vyjádření vůči domácímu produktu bude klesat. To se opravdu může stát a pravděpodobně se to i stane, to ale v podstatě nijak neovlivní nákladnost dluhové služby a nutnost dluh refinancovat stále novými půjčkami - přičemž ty budou pořád dražší a dražší. Sociální demokracie přichází s plánem posílení progrese u daně z příjmů fyzických osob a s vyšším zdaněním příjmů nad trojnásobek průměrné mzdy. Navrhujeme fdále zavedení progrese u korporátní daně tak, aby malé a střední podniky platily současnou sazbu, velké holdingy a korporace pak nad určitou hladinu danily sazbou vyšší. Chceme zavést bankovní daň z finančních operací a zdanění internetových nadnárodních korporací sazbou z jejich příjmu uskutečněného na českém trhu. Tedy zavést dvě nové sektorové daně - tím by se jejich počet zvýšil na tři celkem, sektorově je již zdaněn hazardní průmysl. Což říkám proto, že býváme napadáni pro údajné zavádění nevyzkoušených experimentů. Naopak bychom chtěli snížit daň z přidané hodnoty na základní potraviny tím pomoci zastavit prudký růst spotřebitelských cen a ulevit především nízkopříjmovým rodinám. Především jako opatření proti spekulacím s byty chceme zavést vyšší daň z nemovitostí u třetích a dalších nemovitostí, což je mimochodem nástrj, který investory donutí neponechávat bvěhem čekání na růst veny byty prázdné, ale tlačit je k jejich pronajímání. Dále chceme důsledně zavádět postupy, které povedou ke zdaňování krátkodobých pronájmů před platformy jako podnikání - tím bude posílena rovnoprávnost mezi airbnb a klasickými poskytovateli ubytovacích služeb. Významnou složkou naší strategie je další reforma odpisové politiky, kterou chceme nasměrovat výrazně k podpoře zavádění nových technologií, robotizaci a automatizaci. Jsme si vědomi, že v první fázi to bude mít spíše negativní dopad na výnos korporátní daně, jde ale o výrazný dlouhodobý prorůstový moment. To jsou alespoň základní obrysy daňové reformy, která by nicméně pro zvládnutí rozpočtové krize musela být doplněna také určitými úsporami. Ty vidíme především v oblasti současných dotací velkým podnikům, které považujeme za ničící trh a zvýhodňující velké podniky oproti malým a středním podnikatelům. Naopak je nutné malé a střední podnikatele podpořit, vytvořit prostor pro zrod nových firem, starupů a podobně.

2/3 Jak hodláte kompenzovat výpadek příjmů státního rozpočtu způsobený zrušením superhrubé mzdy a snížením daně z příjmu fyzických osob?

Tento výpadek je z hlediska celé struktury veřejných rozpočtů, tedy nejen z pohledu státního rozpočtu, asi 120 miliard korun. Rozložení daňových dopadů do příjmů fyzických osob je výrazně ve prospěch vysokopříjmových vrstev, u kterých je přelévání vyššího příjmu do spotřeby velmi problematické a pokud k němu dochází, tak mnohdy způsobem nulitním pro domávcí ekonomiku - především dovozem služeb (například dražší dovolená v zahraničí je z hlediska bilance importem služby a neovlivní pozitivně český HDP), případně vyšší poptávkou po dovozu zboží, která do HDP dopadá pouze dílčím způsobem (marže dovozce a prodejce). Nicméně i přesto se alespoň část těchto peněz vrátí rozpočtu v podobě určitého růstu ze zdanění spotřeby - jakkoliv to bude podstatně méně, než kdyby byly benefity daňových úspor nasměrování k vrstvám nízkopříjmovým a středněpříjmovým (u kterých je podstatně vyšší pravděpodobnost dopadu do spotřeby přímo stimulující HDP). Proto je nutné kompenzovat tyto výpadky výše zmíněnou daňovou reformou, neboť pokud to neuděláme, tak bude pokračovat zavírání dluhové pasti, která nám hrozí.

3/3 Chystáte se řešit narůstající nedostatek prostředků v důchodovém systému během příštího volebního období? Pokud ano, jak?

Spravedlivé důchody jsou povinností vyspělé společnosti a základem mezigenerační solidarity. Rizika, která před námi stojí, jsou v tomto směru extrémní a reálně hrozí situace, že na důchody nebudou peníze. To nelze připustit a je nutné hledat další zdroje na financování důchodů, neboť další růst mzdových nákladů již není možný. Nicméně v dlouhodobém výhledu předpokládáme pozitivní dopady prorůstové strategie (například zmíněné změny odpisové politiky), dále pomůže růst mezd, který dlouhodobě považujeme za příliš pomalý (efektivita ekonomiky dosáhla zhruba 90 procent HDP na hlavu průměru EU, příjmy jsou pouze asi polovina průměru). K tomu, abychom zajistili udržitelnost důchodového systému potřebujeme tedy růst spotřeby, což přinese nové příjmy ze zdanění této spotřeby, a růst mezd, což zase bude znamenat vyšší příjmy sociálního pojištění.

Kontakt

Telefon
+420720028299
+420604678097
Našli jste nějakou nesrovnalost nebo chcete doplnit chybějící informace?
oprava.nazorypolitiku@gmail.com