Myšlenku zpoplatnění studia na vysoké škole nepodporujeme. Naše koalice staví na principu rovných příležitostí. V zájmu společnosti rozhodně není, aby se talentovaní studenti nemohli rozvíjet kvůli problematické sociálně ekonomické situaci své rodiny. Kritériem pro studium na vysoké školy mají být schopnosti a studijní předpoklady, nikoliv finanční situace. I z čistě ekonomického pohledu se státu stále vyplatí mít bezplatné vysoké školství, protože se mu to v budoucnu několikanásobně vrátí na daních.
V mezinárodním srovnání je u nás ve výuce věnován velký prostor faktickým vědomostem, méně praktickému využití znalostí a pochopení souvislostí. Chceme podpořit školy ve změně. Tedy aby se více času věnovalo i aplikaci znalostí na příkladech z reálného života a praxe, bylo rozvíjeno kritické a informatické myšlení, řešení problémů, kreativita, rozvoj gramotností a přenositelných dovedností, které jsou důležité v řadě studijních a osobních životních situací, i v profesním životě. Důležitost přenositelných dovedností bude totiž i z hlediska uplatnění na trhu práce pravděpodobně dále narůstat. Podle analýz McKinsey Global Institute bude kladen větší důraz především na rozvoj sociálních dovedností (včetně schopnosti týmové práce, leadershipu, vyjednávání), kreativního a kritického myšlení, schopnosti řešit komplexní problémy, práce s informacemi a jejich vyhodnocování. Lze očekávat rovněž nárůst důležitosti ICT dovedností, zejména v souvislosti s automatizací výrobních procesů, digitalizací a rozvojem umělé inteligence.
Toto je problém, který nás trápí dlouhodobě. I z mezinárodních šetření jsou patrné poměrně výrazné rozdíly ve výsledcích žáků, a to nejen napříč jednotlivými druhy škol, mezi regiony, ale i mezi žáky škol stejného druhu. Zároveň se v ČR potýkáme s problémem nerovného přístupu ke vzdělávání, na což dlouhodobě upozorňuje i Evropská komise nebo OECD. Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi má v ČR rodinné zázemí výrazně vyšší vliv v souvislosti s dosahováním studijních výsledků a studijními aspiracemi. Chceme proto posílit cílenou podporu školám i jejich zřizovatelům a využít k tomu i stávající kapacity v území. Napomůžeme ke sdílení dobré praxe mezi školami a podpoříme jejich vzájemnou spolupráci. Důležitá je rovněž podpora učitelům v práci s různorodými kolektivy dětí ve výuce, rozvoj služeb kariérového poradenství a zajištění dalších podpůrných pozic na školách (například sociální pedagog apod.), včetně jejich udržitelného financování. Zaměříme se na včasnou podporu znevýhodněných skupin žáků a dětí už od předškolní přípravy. To by se přitom nemělo týkat jen dotování obědů a svačin, ale i pomůcek a doučování zajištěného školou (může se zapojit i neziskový sektor), zapojení dětí i ze sociálně slabých rodin do kroužků a dalších zájmových aktivit, později pak třeba i stipendií po dobu studia na středních a vysokých školách. Zohledníme náročnost práce ve strukturálně postižených lokalitách ve financování škol. Jednou z možných cest je rovněž indexování finanční podpory, která by školám v práci se žáky ze znevýhodněného prostředí umožnila vyšší podporu na financování podpůrných pozic ve školách (například školní psychologové, sociální pedagogové) nebo podpůrných programů (doučování, neformální vzdělávání). S tím počítá například i Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Právě k tomuto tématu bychom rádi otevřeli veřejnou diskusi. Cesta dialogu je pro nás z hlediska dalšího rozvoje a zkvalitňování vzdělávacího systému zcela stěžejní.